همشهری آنلاین: روسیه در چین یک نیروگاه هسته‌ای می‌سازد که ارزش قراردادی آن یک میلیارد یورو اعلام شده است.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، قرارداد این پروژه را دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه امروز (جمعه سوم خرداد) در سفرش به پکن با هو جین تائو، همتای چینی خود امضا کرد.

هر دو رییس جمهور همچنین مخالفت خود را با طرح‌های آمریکا برای ایجاد سیستم سپر موشکی تکرار کردند.

ارزش سمبلیک سفر مدودف
هو و مدودف همچنین بر ارزش بالا و سمبولیک این سفر تاکید کردند. در حالی که اولین مقصد ولادیمیر پوتین، سلف وی لندن بود، تا روابط با غرب نزدیک‌تر شود، مدودف قدرت رو به رشد در مرزهای جنوب شرقی خود را به عنوان مقصد اصلی‌اش برگزید.

چین و روسیه روابط‌شان وزنه‌ای در برابر سلطه آمریکا تلقی می‌کنند. آنها معتقدند بدین ترتیب فراکسیونی میان این دو همسایه به ویژه به خاطر ذخایر نفت و گاز در آسیای مرکزی ایجاد خواهد شد.

مسکو این منطقه را همانند گذشته مثل حیاط خلوت خود تلقی می‌کند و این سخنی بود که مدودف در توقفی کوتاه در مسیر سفرش به پکن در قزاقستان اعلام کرد. فئودور لوکیانف، سردبیر مجله تخصصی «روسیه در مناسبات جهانی» گفت: «روسیه از توسعه آرام چین در آسیای مرکزی نگران است.»

چین قراردادی را در خصوص خط لوله نفت با قزاقستان منعقد کرده و در حال حاضر مشغول مذاکره با ترکمنستان بر سر قراردادهای گازی است.

بدون وقفه
امروز همچنین مسکو و پکن به بررسی مسایل دوجانبه پرداختند. مدودف گفت: «روسیه و چین شرکایی استراتژیک هستند.»

به گفته وی، هو نیز بر ارزش بالای سمبولیک این سفر تاکید کرده است. مدودف افزود: «این مهم است که هیچ وقفه‌ای در روابط ما پیش نیاید.» وی همچنین با رهبران چین در خصوص تلفات اخیر زلزله در این کشور ابراز همدردی و بار دیگر بر آمادگی مسکو برای ارسال کمک‌های بشردوستانه تاکید کرد. زلزله‌ای که ده‌ها هزار تن را به کام مرگ فرستاد.

روابط تجاری دو کشور نیز رو به رشد گذاشته است. حجم مناسبات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی با یک سوم افزایش به 31 میلیارد یورو رسید. این رقم اما فقط دو درصد از کل حجم تجارت خارجی چین را تشکیل می‌دهد. به طور مثال حجم تجارت چین با آمریکا هشت برابر این رقم است.

کد خبر 52762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز